اقتصاديو العرب

تعويم الجنيه

الاقتصاد بالبلدي: تعويم الجنيه

الاقتصاد بالبلدي: تعويم الجنيه

ما هو تعويم الجنيه؟

تعويم الجنيه هو تحرير سعر صرف الجنيه بحيث  يحدد سعره وفقاً لآلية العرض والطلب في السوق المحلية والدولية، دون أي تدخل من الحكومة ممثلة في البنك المركزي، حيث يقتصر دوره على التحكم فقط في توقيت تحرك الأسعار.

و ينقسم التعويم الى نوعين :

النوع الأول: التعويم الحر

وهو تحرير سعر صرف الجنيه بكل حرية وفقاً لارتباطه بسلة من العملات مثل الدولار واليورو والاسترليني، وتحدد قيمته بناءً على حركة العرض والطلب عليه مقابل العملات الأجنبية الأخرى دون اي تدخل من الدولة  او البنك المركزي.

النوع الثاني: التعويم المدار

وهو التعويم الذي يخضع لتحكم البنك المركزي، حيث تتدخل لجنة السياسة النقدية في تحديد سعر الجنيه كلما دعت الحاجة إلى تعديل هذا السعر مقابل بقية العملات، استجابة لمجموعة من المؤشرات مثل مقدار الفجوة بين العرض والطلب في سوق الصرف، ومستويات أسعار الصرف الفورية والآجلة، والتطورات في أسواق سعر الصرف الموازية.

و من خلال استعراض تعريف انواع التعويم ( الحر – المدار) ويتم الاعتماد على النوع الاول من التعويم ( التعويم الحر) في الدول الرأسمالية الصناعية المتقدمة، صاحبة عملات الدولار والجنيه الاسترليني والفرنك السويسري، ولكن في حالة الجنيه المصري قد يكون الأمر صعباً، في ظل ميزان تجاري هابط، وتراجع حاد في احتياطيات النقد الأجنبي لدى البنك المركزي، والندرة في الدولار أدى إلى شلل حركة الاستيراد وتوقف العديد من الأسواق. فيتم الاعتماد على النوع الثاني من التعويم ( التعويم المدار ).

تعويم الجنيه بالبلدي 

بالبلدي كده انت عندك محل ملابس بتبيع القميص بمبلغ 250 جنيه وانت بتشتري القميص 170 جنيه يعني كسبان 80 جنيه و بتبيع في اليوم 10 قمصان بمكسب يومي 800 جنيه  يعني في الشهر بتكسب 24000 جنيه و بتدفع الالتزامات اللي عليك 10000 جنيه يعني صافي ربحك في الشهر 14000 جنيه و الدنيا زي الفل و عارف تأكل العيلين و المدام و ماشي الحال.

بعد كام متر فتح جنبك محل ملابس جديد بيبيع قميص ماركة اخرى  بمبلغ 200 جنيه و الناس بتشتري منه بعد شهرين تلاتة لقيت نفسك بتبيع في اليوم 5 قمصان بس بتكسب 400 جنيه في اليوم يعني 12000 جنيه في الشهر و برضوا بتدفع التزامات 10000 جنيه يعني صافي ربحك في لشهر بقا 2000 جنيه بس. 

و لأن عندك كمية كبيرة من القمصان في المخزن طبعا انت اول حاجة هتفكر فيها تقلل السعر بتاع القميص يمكن تبيع اكتر خليت القميص بمبلغ 200 جنيه بدل من 250 جنيه و تكسب قليل و تبيع كتير و الدنيا تمشي ( بس خلي بالك انت اتأخرت شوية في القرار ده ) المهم انك نزلت السعر ل 200ج يعني مكسبك 30 جنيه في القطعة على امل انك تعرف تبيع زي الاول و اكتر و لكن خلاص الناس اتعودت تجيب من المحل التاني و لما انت نزلت السعر ل 200 جنيه برضوا مبعتش غير 5 قمصان يعني مكسبك 150 جنيه في اليوم يعني 4500 ف الشهر و التزاماتك 10000 جنيه و طبعا مش هينفع تقفل المحل اهو برضوا احسن من مفيش وطبعا الالتزامات بتزيد عليك والبيع قليل فقررت انك تنزل السعر اكتر و تكسب بس 10 جنيه و تبيع ب 180 جنيه و هنا ناس قليلة اللي اشتروا و باقي الناس  قالت استنى شوية هو هينزل السعر تاني و بالتالي مبقاش ليك قيمة .

و اخر قرار هتاخده علشان تنقذ نفسك انك هتبيع القميص من غير ما تحدد سعر يعني اللي هيجي يقولك هشتري القميص ب 50جنيه هتبيع و اللي هيقولك ب 100 جنيه هتبيع و اللي هيقولك ب 200 جنيه هتبيع   و تقعد انت مع نفسك اخر الشهر تحط السعر ده على السعر ده و تحاول تعوض خسارتك و تعرف تبيع اكتر و تحاول ترجع مبيعاتك زي الاول و تحط سعر متوسط تكسب منه حتى لو قليل لغاية ماتكسب ثقة الناس و ترجع واقف على رجلك زي الاول.

طبعا لما انت محددتش سعر و تركت السعر للعرض و الطلب و متدخلتش في الاول ده اسمه ( تعويم حر)  و لما قعدت اخر الشهر و حطيت مبلغ معين تبيع به متقلش عنه ده اسمه ( تعويم مدار). 

و طبعا لو معاك فلوس في ظل تعويم الجنيه و حالة عدم الاستقرار حاول تشتري بيه دهب او فكر في استثمار عقاري المهم متخليش معاك نقدية  سائلة  على الاقل خلال تلك الفترة علشان تضمن ان فلوسك قيمتها تزيد او على الاقل تفضل زي ماهي او قريبة من قيمتها الحالية.

بقلم: د. محمد سيد احمد